Sådan udnytter du den perfekte præsentation

Når website og slides smelter sammen
Den perfekte præsentation kræver masser af forberedelse og arbejde - men når du så har udviklet den, skabt den perfekte storyline, fundet de helt rigtige pointer og de stærkeste visuelle elementer der understøtter det hele..... HVORFOR så ikke udnytte dette noget mere.
Hvem siger at din organisations kommunikation skal udspringe fra din brochure, dit website eller noget helt tredje. Acumen Fund er en hjemmeside jeg tilfældigt (StumpleUpon.com .... den tar' vi en anden gang!) kom forbi. Jeg var faktisk på vej væk fra siden men begyndte alligevel at scrolle ned og her faldt ti-øren så for mig.
Acumen Fund har simpelthen taget deres præsentation af organisationen og omsat den til et website. Og her taler jeg ikke om simpel iPaper eller anden PDF-bladre funktionalitet. Nej de har indarbejdet deres nøgleslides direkte i deres web design og genbruger dermed deres fortælling. Jeg ved naturligvis ikke om det er deres website eller præsentation der er kommet først - måske har de ligefrem marketing folk der er dygtige nok til at arbejde sammen på tværs af fag og medier - for det her virker overbevisende. Væk er de traditionelle navigations menuer, miljø-og juridiske statements og andet der normalt optager værdifuld skærm plads.
Er din organisation et stort kompleks, multinationalt selskab er jeg godt klar over at denne form muligvis ikke kan leve op til alle de forpligtelser der skal dækkes af på hjemmesiden. Er du derimod iværksætter eller som Acumen Fund en organisation med et simpelt (men ikke mindre vigtigt) budskab, ser jeg denne type løsning som nærmest perfekt. Når du har udviklet og designet din investor / fundraiser præsentation, kan du udvælge dine nøgle-slides - og her har du så dit storyboard til et stærkt og simpelt website - der samtidig er konsistent med budskabet som du eller dine partnere viser frem for investorer, kunder, donorer osv.
Som du også kan se hos Acumen Fund har de formået at tillægge nogle interaktive elementer på hjemmeside, som supplere deres præsentations-del.
Se selv deres side her - og bemærk den interaktive tids linie i venstre side, et web element der giver slide-delen en ny dimension - klik her...
Hvem siger at din organisations kommunikation skal udspringe fra din brochure, dit website eller noget helt tredje. Acumen Fund er en hjemmeside jeg tilfældigt (StumpleUpon.com .... den tar' vi en anden gang!) kom forbi. Jeg var faktisk på vej væk fra siden men begyndte alligevel at scrolle ned og her faldt ti-øren så for mig.
Acumen Fund har simpelthen taget deres præsentation af organisationen og omsat den til et website. Og her taler jeg ikke om simpel iPaper eller anden PDF-bladre funktionalitet. Nej de har indarbejdet deres nøgleslides direkte i deres web design og genbruger dermed deres fortælling. Jeg ved naturligvis ikke om det er deres website eller præsentation der er kommet først - måske har de ligefrem marketing folk der er dygtige nok til at arbejde sammen på tværs af fag og medier - for det her virker overbevisende. Væk er de traditionelle navigations menuer, miljø-og juridiske statements og andet der normalt optager værdifuld skærm plads.
Er din organisation et stort kompleks, multinationalt selskab er jeg godt klar over at denne form muligvis ikke kan leve op til alle de forpligtelser der skal dækkes af på hjemmesiden. Er du derimod iværksætter eller som Acumen Fund en organisation med et simpelt (men ikke mindre vigtigt) budskab, ser jeg denne type løsning som nærmest perfekt. Når du har udviklet og designet din investor / fundraiser præsentation, kan du udvælge dine nøgle-slides - og her har du så dit storyboard til et stærkt og simpelt website - der samtidig er konsistent med budskabet som du eller dine partnere viser frem for investorer, kunder, donorer osv.
Som du også kan se hos Acumen Fund har de formået at tillægge nogle interaktive elementer på hjemmeside, som supplere deres præsentations-del.
Se selv deres side her - og bemærk den interaktive tids linie i venstre side, et web element der giver slide-delen en ny dimension - klik her...
BONUS VIDEO 1 - Få et skud design-DNA med filmen "Helvetica"

Helvetica - måske verdens stærkeste font...
I 1957 udviklede Max Miedinger og Edüard Hoffmann i samarbejde med Hass Type Foundry fonten Helvetica. Det skulle vise sig at være den perfekte timing for en stærkt fremad stormende reklame branche stod og manglede et let læseligt ansigt (skriftstype) til deres annonce overskrifter og reklame skilte i butikker m.m. Skriften blev hurtigt marketing folkenes 'darling' og brugt til alt tænkelig reklame kommunikation - faktisk i så stor udstrækning at nogle folk i dag betragter Helvetica som overeksponeret og udtømt, mens andre holder fast i at denne klassiske font holder den dag i dag, på sammen måde som vi kender det fra de danske møbel klassikere.
Jeg faldt for nyeligt over denne 1½ times dokumentar film kaldet Helvetica, produceret i anledning af fontens 50-års fødselsdag. Design - hvad enten det drejer sig om fonte eller slides til din præsentation - kan være svære at sætte ord, det er dog ikke mindre end hvad denne film prøver på. Gennem interview med designere og faderen til Helvetica, bliver der sat ord på designet og tankerne bag.
Lad mig sige det med det samme - det er ingen action film! Personligt er jeg er ikke den store dokumentar-guy, men den her er faktisk værd at bruge tid på. Så drop reality serierne for en aften og få et skud vaske ægte design-DNA direkte fra Helvetica.... de spanske undertekster må du leve med ;-)
Klik dig ind på YouTube og se hele filmen...klik her.
Jeg faldt for nyeligt over denne 1½ times dokumentar film kaldet Helvetica, produceret i anledning af fontens 50-års fødselsdag. Design - hvad enten det drejer sig om fonte eller slides til din præsentation - kan være svære at sætte ord, det er dog ikke mindre end hvad denne film prøver på. Gennem interview med designere og faderen til Helvetica, bliver der sat ord på designet og tankerne bag.
Lad mig sige det med det samme - det er ingen action film! Personligt er jeg er ikke den store dokumentar-guy, men den her er faktisk værd at bruge tid på. Så drop reality serierne for en aften og få et skud vaske ægte design-DNA direkte fra Helvetica.... de spanske undertekster må du leve med ;-)
Klik dig ind på YouTube og se hele filmen...klik her.
BONUS VIDEO 2 - Når dit budskab ikke er kronologisk...
Du har sikkert allerede set en eller flere af RSA Animate præsentationerne på YouTube, men en til kan helt sikkert ikke skade. Om det er evulotion eller revolution af måde vi tænker formidling af budskaber på, skal jeg ikke afgøre, men jeg synes det er fantastisk inspirerende at se, hvordan det talte-budskab bliver visualiseret mens der formidles....og ofte med et tvist eller glimt i øjet (hvis man kan sige det om en to dimensional tegning). Hvis bare flere ville bruge dette som reference når de udvikler deres PowerPoints, så ville møder, konferencer og forelæsninger blive langt mindre kedelige.
Skulle du have lyst til at trække dit budskab i retning af hvad RSA gør i deres video, men ikke selv besidde tegne-evner (velkommen i klubben), så kunne du måske være interesseret i at bruge lidt tid på programmet Prezi - se mere på www.prezi.com
Emnet i denne video er; sandheden om hvad der i virkeligheden driver den menneskelige motivation. Et stort og seriøst emne, og med en interessant konklusion (som jeg ikke vil afsløre her ;-) ) - se videoen og nyd denne fantastiske præsentations form.
Skulle du have lyst til at trække dit budskab i retning af hvad RSA gør i deres video, men ikke selv besidde tegne-evner (velkommen i klubben), så kunne du måske være interesseret i at bruge lidt tid på programmet Prezi - se mere på www.prezi.com
Emnet i denne video er; sandheden om hvad der i virkeligheden driver den menneskelige motivation. Et stort og seriøst emne, og med en interessant konklusion (som jeg ikke vil afsløre her ;-) ) - se videoen og nyd denne fantastiske præsentations form.
BONUS VIDEO 3 - Lær kropssprog fra The Muppets...
Video nummer 3 høre til blandt mine favoritter - ganske simpelt fordi jeg høre til dem der stadig synes at Jim Henson's Muppet Show holder - selv i 2011.
Jeg er selv blevet udsat for denne video flere gange som motivation til salgs møder og lignende - og næsten altid med et smilende publikum som resultat.
Jeg kom til at tænke på figuren i denne film forleden, da jeg afviklende en præsentation over MS Communicator - da det pludselig gik op for mig at jeg manglede et helt basalt våben ift. til et budskab - nemlig kropsproget. Alle vores nye teknologier med communicator, webinars o.l. har gjort vores liv i en global verden meget lettere, men måske bør vi (som formidlere) en gang i mellem tænke over om vores budskab kan trænge helt igennem til vores publikum uden det stærke virkemiddel fra kropsproget???
Se bare hvordan vores stakkels fyr her i filmen, kaster sig ud i et overdrevent brug af dette virkemiddel.Desværre er kvaliteten af videoen ikke særlig god - så ved du hvor jeg kan finde den i bedre kvalitet, så drop mig lige en mail på handberg7480@gmail.com
Kender du ikke The Muppets (hvilket jeg finder højest usandsynligt), har du glemt dem, eller har du bare lyst til et gensyn, så klik dig lige ind på YouTube og se dem alle for uld udblæsning som Queen - klik her...
Jeg er selv blevet udsat for denne video flere gange som motivation til salgs møder og lignende - og næsten altid med et smilende publikum som resultat.
Jeg kom til at tænke på figuren i denne film forleden, da jeg afviklende en præsentation over MS Communicator - da det pludselig gik op for mig at jeg manglede et helt basalt våben ift. til et budskab - nemlig kropsproget. Alle vores nye teknologier med communicator, webinars o.l. har gjort vores liv i en global verden meget lettere, men måske bør vi (som formidlere) en gang i mellem tænke over om vores budskab kan trænge helt igennem til vores publikum uden det stærke virkemiddel fra kropsproget???
Se bare hvordan vores stakkels fyr her i filmen, kaster sig ud i et overdrevent brug af dette virkemiddel.Desværre er kvaliteten af videoen ikke særlig god - så ved du hvor jeg kan finde den i bedre kvalitet, så drop mig lige en mail på handberg7480@gmail.com
Kender du ikke The Muppets (hvilket jeg finder højest usandsynligt), har du glemt dem, eller har du bare lyst til et gensyn, så klik dig lige ind på YouTube og se dem alle for uld udblæsning som Queen - klik her...
Får du ikke automatisk mit nyhedsbrev?Så kan du let tilmelde dig her - send mig dit navn og e-mail så får du løbende tips og inspiration fra mig.....
Samtidig modtager du - helt gratis - 5 gode råd til hvordan din næste præsentation bliver bedre, skarpere og en som dit publikum vil huske. |
|