Flere artikler fra Claus Handberg.dkHer på siden finder du de fulde artikler i nyhedsbrevet fra august 2011.
Du kan læse om:
- Billeder er bare bedre |
Får du ikke automatisk mit nyhedsbrev?Så kan du let tilmelde dig herunder.....
Samtidig modtager du - helt gratis - 5 gode råd til hvordan din næste præsentation bliver bedre, skarpere og en som dit publikum vil huske. Og du deltager i lodrækningen om 5 eksemplarere af bogen "Kunsten at formidle". |
Billeder er bare bedre....

Har du læst lidt på de øvrige sider her på mit site er du vel ikke i tvivl om at jeg personligt er stor tilhænger af at bruge billeder, illustrationer eller figure til at formidle dit budskab frem for lange sætninger eller (det forbudte ord) bullet-points!!!
Men hvor finder du dit billedemateriale til dine slides?
Det typiske svar vil vel være Google Image søgning - hvilket også er super godt til at få inspiration til hvordan du kan illustrere et specifikt budskab, men husk at de fleste af de billeder som Google finder er beskyttet af rettigheder og kan dermed ikke bare frit benyttes - selvom det er fristende... Et andet bud er at gå til de traditionelle billedbanker som http://www.gettyimages.dk/, www.istockphoto.com og www.morguefile.com - men jeg er dog netop faldet over et interessant supplement til disse sider. Sitet hedder www.iconfinder.com (se billedet) udviklet af danske Martin LeBlanc og er kort fortalt en søgemaskine med mere end 150.000 ikoner og tegniner, som du kan søge i. Står du lige og skal bruge et download icon, et delete icon eller et twitter icon, så får du et utal af muligheder serveret. Alle af høj kvalitet og alle med licenserne lige ved hånden. På siden kan du vælge kun at få vist de ikoner der er "Allowed for commercial use" og dermed fri for royalties.
Tjek det ud, der er rigtig mange fede ikoner. Så skal du bruge et ikon - bør Iconfinder helt klart være dit første stop.
Endelig må du ikke glemme at du jo faktisk selv kan lave dine egne billeder. I en tid hvor vi alle har digitalkameraer - ofte lige ved hånden i vores smartphones - men mere om dette i den næste artikel.
Del med os hvor du finder dine billeder, når du laver slides - skriv din kilde i feltet herunder:
Men hvor finder du dit billedemateriale til dine slides?
Det typiske svar vil vel være Google Image søgning - hvilket også er super godt til at få inspiration til hvordan du kan illustrere et specifikt budskab, men husk at de fleste af de billeder som Google finder er beskyttet af rettigheder og kan dermed ikke bare frit benyttes - selvom det er fristende... Et andet bud er at gå til de traditionelle billedbanker som http://www.gettyimages.dk/, www.istockphoto.com og www.morguefile.com - men jeg er dog netop faldet over et interessant supplement til disse sider. Sitet hedder www.iconfinder.com (se billedet) udviklet af danske Martin LeBlanc og er kort fortalt en søgemaskine med mere end 150.000 ikoner og tegniner, som du kan søge i. Står du lige og skal bruge et download icon, et delete icon eller et twitter icon, så får du et utal af muligheder serveret. Alle af høj kvalitet og alle med licenserne lige ved hånden. På siden kan du vælge kun at få vist de ikoner der er "Allowed for commercial use" og dermed fri for royalties.
Tjek det ud, der er rigtig mange fede ikoner. Så skal du bruge et ikon - bør Iconfinder helt klart være dit første stop.
Endelig må du ikke glemme at du jo faktisk selv kan lave dine egne billeder. I en tid hvor vi alle har digitalkameraer - ofte lige ved hånden i vores smartphones - men mere om dette i den næste artikel.
Del med os hvor du finder dine billeder, når du laver slides - skriv din kilde i feltet herunder:
Når backup blir' blæret

Er du typen der tager afsted med din præsentation på din laptop og håber på at skidte virker når du når frem foran dit publikum - eller kan du (som mig selv) bedst arbejde med at vide at du har en back-up. Med Dropbox bliver back-up faktisk så smart at det ikke længere 'kun er for tøsedrenge' ;-)
Danmark´s gadget-konge Nikolaj Sonne, har bl.a. anmeldt tjenesten og givet den rigtig gode anbefalinger, men der vel også en god grund til at de fik mere end 3 millioner brugere på mindre end 18 måneder. Synkronisering af dine filer foregår helt automatisk – det er extremt nemt at bruge og så virker det bare!
De understøtter Windows, Mac, Linux, Android og iPhone, så det skal du heller ikke bekymre dig om.
Vil du også ha' din egen dropbox konto - klik her
Danmark´s gadget-konge Nikolaj Sonne, har bl.a. anmeldt tjenesten og givet den rigtig gode anbefalinger, men der vel også en god grund til at de fik mere end 3 millioner brugere på mindre end 18 måneder. Synkronisering af dine filer foregår helt automatisk – det er extremt nemt at bruge og så virker det bare!
De understøtter Windows, Mac, Linux, Android og iPhone, så det skal du heller ikke bekymre dig om.
Vil du også ha' din egen dropbox konto - klik her
So ein Ding - Dropbox from Backupguide.dk on Vimeo.
Du kan som nævnt også få Dropbox som app til din smartphone (iPhone eller Android) og her åbner der sig endnu en mulighed som jeg gør brug af. Jeg bruger nemlig ofte min smartphone til at tage billeder af syboler, skilte eller situationer som jeg tror jeg vil kunne bruge som illustrationer i senere præsentationer. Med Dropbox app'en er det let efter at have taget billedet at overføre den via smartphone til min billedfolder på min dropbox konto - på den måde er jeg ved at opbygge min egen private billedbank.
Der er en række fordele ved at bruge billeder som du selv har taget i dine præsentationer, for publikum kan godt se at du selv har taget billedet og
i mange sammenhænge vil det være med til at give dit budskab et autentisk indtryk. På den måde er du også sikker på at ingen har set billedet før og
dermed kan de heller ikke forbinde det med et andet budskab hvor de tidligere måtte have set billedet. Så jeg kan kun anbefale at du
prøver dine evner som 'mobil fotograf' af – og ja jeg ved at kvaliteten af billedet vil blive dårligere end hvis en proffessionel fotograf har taget billedet, men
hvis du kan få din pointe bedre igennem eller en større autencitet (eller måske ligefrem troværdighed) i dit budskab ville jeg ikke tøve med at gå lidt på kompromis med den fine billedkvalitet.
Der er en række fordele ved at bruge billeder som du selv har taget i dine præsentationer, for publikum kan godt se at du selv har taget billedet og
i mange sammenhænge vil det være med til at give dit budskab et autentisk indtryk. På den måde er du også sikker på at ingen har set billedet før og
dermed kan de heller ikke forbinde det med et andet budskab hvor de tidligere måtte have set billedet. Så jeg kan kun anbefale at du
prøver dine evner som 'mobil fotograf' af – og ja jeg ved at kvaliteten af billedet vil blive dårligere end hvis en proffessionel fotograf har taget billedet, men
hvis du kan få din pointe bedre igennem eller en større autencitet (eller måske ligefrem troværdighed) i dit budskab ville jeg ikke tøve med at gå lidt på kompromis med den fine billedkvalitet.
Hvad læste du på din ferie??

Måske er denne artikel en smule uden for emne, men sommerferie er for mit vedkommend lig med læsetid - og i år var ingen undtagelse. Især fangede bogen "The Open Brand" af Kelly Mooney min interesse.
Høre du til dem der er opdraget til at betragte afsæning som en tragt, hvor du hælder så mange som overhovedet muligt ind i den ene ende for så (det de engelske bøger kalder en 'funnel') ved at optimere hvert trin i din salgskæde at få så mange kunder ud gennem den anden ende af tragten? Ja så har du nok som jeg fornemmet at noget har ændret sig. Web 2.0 bølgen og internettets evne til at bringe folk sammen i communities og andre peer-to-peer sammenhænge har ødelagt din liniære tilgang til salgsprocessen. I "The Open Brand" bliver dette ikke bare beskrevet men også visualiseret hvordan den tidligere linære tunnel nu illustreres som en fisk. Lyder det lidt for mærkeligt - tro mig det er det ikke. Illustrationen er (i mine øjne) et perfekt billede på den kompleksitet og den mængde af input som i dag indgår i dine og mine kunders købsbeslutning.
En anden stærk ting ved bogen er at der blivet givet konkrete anvisninger til hvordan du kan strukturere og måle på denne nye komplekse måde at drive købsbeslutninger på.
Så interessere du dig som mig for markedsføring og kundeadfærd (husk dit publkum du præstere for er jo også direkte eller indirekte dine kunder...) - men orker du ikke at kæmpe dig igennem Kothler-tykke værker, så er "The Open Brand" et rigtig godt bud. Du kan købe bogen hos Amazon - klik her...
....men hvad læste du i ferien - skriv titlen på din favorit bog i feltet herunder og del de gode titler med andre her på siden.
Høre du til dem der er opdraget til at betragte afsæning som en tragt, hvor du hælder så mange som overhovedet muligt ind i den ene ende for så (det de engelske bøger kalder en 'funnel') ved at optimere hvert trin i din salgskæde at få så mange kunder ud gennem den anden ende af tragten? Ja så har du nok som jeg fornemmet at noget har ændret sig. Web 2.0 bølgen og internettets evne til at bringe folk sammen i communities og andre peer-to-peer sammenhænge har ødelagt din liniære tilgang til salgsprocessen. I "The Open Brand" bliver dette ikke bare beskrevet men også visualiseret hvordan den tidligere linære tunnel nu illustreres som en fisk. Lyder det lidt for mærkeligt - tro mig det er det ikke. Illustrationen er (i mine øjne) et perfekt billede på den kompleksitet og den mængde af input som i dag indgår i dine og mine kunders købsbeslutning.
En anden stærk ting ved bogen er at der blivet givet konkrete anvisninger til hvordan du kan strukturere og måle på denne nye komplekse måde at drive købsbeslutninger på.
Så interessere du dig som mig for markedsføring og kundeadfærd (husk dit publkum du præstere for er jo også direkte eller indirekte dine kunder...) - men orker du ikke at kæmpe dig igennem Kothler-tykke værker, så er "The Open Brand" et rigtig godt bud. Du kan købe bogen hos Amazon - klik her...
....men hvad læste du i ferien - skriv titlen på din favorit bog i feltet herunder og del de gode titler med andre her på siden.
"That's it" for denne gang
|
Den nyttige værktøjskasse![]() Som inspiration har jeg samlet en lille samling af de links og værktøjer jeg dagligt har nytte af ifm. dette website og mine projekter.
Du finder det hele ved at klikke her - Klik her... |