Forstærk dit designHer på siden finder du de fulde artikler i nyhedsbrevet fra august 2011.
Du kan læse om:
- Hvis du kun gider læse én bog… |
Får du ikke automatisk mit nyhedsbrev?Så kan du let tilmelde dig herunder.....
Samtidig modtager du - helt gratis - 5 gode råd til hvordan din næste præsentation bliver bedre, skarpere og en som dit publikum vil huske. Og du deltager i lodrækningen om 5 eksemplarere af bogen "Kunsten at formidle". |
2-minutters reglen gælder ikke altid...
Hvis bare jeg var en pakke...

Som formidler havner du ofte i en situation hvor du skal sælge en tanke eller produkt idé der langt fra er konkret endnu – eller måske er du (din rådgivning) ligefrem selv produktet. Du tænker hvis bare det var et fysisk produkt jeg skulle sælge som jeg kunne vise på skærmen og bruge som illustration, så ville mange ting være nemmere.
Helt forståeligt. Det fysiske produkt gør dit budskab mere konkret. Se bare hvordan Jydske Bank
http://www.jyskebank.dk/wps/portal/jfo/forside/privat/nykunde/pakker/!ut/p/c5/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjdzP3MGdTC183Hw8TA0_XMEcPt2BjIwM3Q30v_aj0nPwkoMpwkF5ktc4mpgaevj4Wvl7-zob-hoYE5E0g8gY4gKMBfv0uZvp-Hvm5qfoF2cFBrmmOigD7u_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!/
på denne side gør noget så kedeligt (min personlige mening selvfølgelig) som bankrådgivning til konkrete håndgribelige produkter du som kunde kan vælge imellem. Dette trick bør du også overveje når du skaber præsentationer eller websites til formidling af dit budskab.
Ved at gøre dit budskab visuelt, fysisk og håndgribeligt skaber du en ’pakke’ du nu kan hælde dine udsagn og bullet-punkter ned i.
Hvis dit budskab også kan have gavn af at blive gjort fysisk men du ikke lige har en 3D-grafiker gemt i maven, så er der hjælp at hente. På http://3d-pack.com kan du ganske simpelt og helt gratis skabe dine egne 3D billeder og gøre dine flade slides til fysiske objekter og håndgribelige budskaber.
Jeg ville teste 3d-pack.com (for at se om jeg kunne anbefale det til dig) og herunder kan du se resultatet. På bare 3 minutter ændrede jeg et fladt JPG billede til et fysisk objekt, der nu kan bruges som illustration for den ydelse jeg ønsker at tilbyde.
Døm selv om dit budskab kan have gavn af at blive gjort håndgribeligt og konkret – jeg ved at jeg skal arbejde mere med 3d-pack.
Helt forståeligt. Det fysiske produkt gør dit budskab mere konkret. Se bare hvordan Jydske Bank
http://www.jyskebank.dk/wps/portal/jfo/forside/privat/nykunde/pakker/!ut/p/c5/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjdzP3MGdTC183Hw8TA0_XMEcPt2BjIwM3Q30v_aj0nPwkoMpwkF5ktc4mpgaevj4Wvl7-zob-hoYE5E0g8gY4gKMBfv0uZvp-Hvm5qfoF2cFBrmmOigD7u_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!/
på denne side gør noget så kedeligt (min personlige mening selvfølgelig) som bankrådgivning til konkrete håndgribelige produkter du som kunde kan vælge imellem. Dette trick bør du også overveje når du skaber præsentationer eller websites til formidling af dit budskab.
Ved at gøre dit budskab visuelt, fysisk og håndgribeligt skaber du en ’pakke’ du nu kan hælde dine udsagn og bullet-punkter ned i.
Hvis dit budskab også kan have gavn af at blive gjort fysisk men du ikke lige har en 3D-grafiker gemt i maven, så er der hjælp at hente. På http://3d-pack.com kan du ganske simpelt og helt gratis skabe dine egne 3D billeder og gøre dine flade slides til fysiske objekter og håndgribelige budskaber.
Jeg ville teste 3d-pack.com (for at se om jeg kunne anbefale det til dig) og herunder kan du se resultatet. På bare 3 minutter ændrede jeg et fladt JPG billede til et fysisk objekt, der nu kan bruges som illustration for den ydelse jeg ønsker at tilbyde.
Døm selv om dit budskab kan have gavn af at blive gjort håndgribeligt og konkret – jeg ved at jeg skal arbejde mere med 3d-pack.
En gang i mellem er der brug for at få smilet frem selv i de alvorligste møder med dine salgsfolk.
.... eller også har du bare selv brug for et lille smil i dit arbejde med din forretningsplan.
Så klik dig lige ind på
http://www.enterprisemedia.com/cgi-bin/screener.cgi?get=00387_3.wpl
Og se dette klip med de gode gamle Mupper fra Muppet Show.
Jeg ved ikke hvad klippet hedder, men det kunne jo passende blive kaldt "Sell sell sell" (sælg sælg sælg)
.... eller også har du bare selv brug for et lille smil i dit arbejde med din forretningsplan.
Så klik dig lige ind på
http://www.enterprisemedia.com/cgi-bin/screener.cgi?get=00387_3.wpl
Og se dette klip med de gode gamle Mupper fra Muppet Show.
Jeg ved ikke hvad klippet hedder, men det kunne jo passende blive kaldt "Sell sell sell" (sælg sælg sælg)
Venture kapitalisten Guy Kawasaki, der lytter til hundredevis af pitches hvert, år har skrevet bogen "The Art of the Start", der næsten er en bibel for iværksættere. I hans afsnit "The art of the pitch" mener han, at en pitch præsentation ikke bør bestå af mere end 10 slides. Det er, hvad der skal til for at overbevise ham. Få en teaser på bogen i pdf'en her.
Om hvad der virkelig driver motivation

Fast forward to 1957 and Switzerland. Max Miedinger and Edüard Hoffmann in conjunction with the Hass Type Foundry developed Helvetica. The timing, along with the typeface, was near perfect. The burgeoning advertising industry needed an easy to read face for advertisement headlines and in-store displays. Due to its modern, clean style, Helvetica rapidly became ubiquitous on logos, advertisements, signs, packaging and almost anything else that used type.
Some people consider that Helvetica has been overused to the point of exhaustion, and others, your humble blogger, consider it to be a classic that will never, truly go out of style.
Some people consider that Helvetica has been overused to the point of exhaustion, and others, your humble blogger, consider it to be a classic that will never, truly go out of style.
Helvitca the movie
næste 1½ times dokumentar i anledningen af fontens 50 års fødselsdag.
Svært at sætte ord på design og fonts betyding for dette - ikke mindre er det præcis hvad denne dokumentar film forsøger at gøre.
Jeg er ikke den store dokumentar-guy, men den her er faktisk værd at bruge tid på.
Klik dig ind på YouTube og se filmen.... du må leve med de spanske undertekster ;-)
http://youtu.be/KRaGDp2WMig
næste 1½ times dokumentar i anledningen af fontens 50 års fødselsdag.
Svært at sætte ord på design og fonts betyding for dette - ikke mindre er det præcis hvad denne dokumentar film forsøger at gøre.
Jeg er ikke den store dokumentar-guy, men den her er faktisk værd at bruge tid på.
Klik dig ind på YouTube og se filmen.... du må leve med de spanske undertekster ;-)
http://youtu.be/KRaGDp2WMig
Hvis du kun gider læse én bog...

…. Så må du ikke snyde dig selv for bogen Presentation Zen af Garr Reynolds. Bogen er en meget praktisk og let-læselig guide hvor Garr Reynolds forklarer og illustrere styrken ved et simpelt design. Det er en fantastisk bog der med udgangspunkt i principperne for grafisk design allerede har haft stor indflydelse på hvordan jeg designer mine slides. På nettet kan du finder læsere der ligefrem mener at denne bog har ”revolutioneret” deres måde at lave præsentationer på – en vestjyde som mig, vil dog nøjes med at sige at der er rigtig meget inspiration at hente – selv for dig der aldrig kommer til at lave en eneste PowerPoint præsentation i dit liv, da mange af principperne sagtens kan overføres på andre former for kommunikation.
Her på dette link kan du smugkigge lidt i bogen ”Presentation Zen” – klik her
Her på dette link kan du smugkigge lidt i bogen ”Presentation Zen” – klik her
Når du bruger farver….

Dit valg af farver i dit slide design er i høj grad et spørgsmål om personlig smag, men du bør som et minimum vælge et par farver, som er gennemgående på dine slides, så der skabes en sammenhæng. Hvis ikke du gør dette, risikere du at din præsentation vil ligne noget du har strikket sammen fra en række forskellige præsentationer. Hvis du - ligesom jeg – ikke har en baggrund som grafiker og dermed heller ikke har lært håndværket at sammensætte farver rigtig, så er der hjælp at hente i det gratis program der hedder Adobe Kuler. Her kan du vælge mellem en række forud defineret farveskaler, men du har også muligheden for at uploade et billede som repræsentere den stil du gerne vil anvende i din præsentation og ud fra dette billede danner programmet en farveskala til dig (se på http://kuler.adobe.com/#create/fromanimage) . Adobe Kuler giver dig så koderne til de præcise farveskaler som du herefter nemt kan sætte op i PowerPoint – ved at vælge ”more colours” på det element du ønsker at farve (tekst, figure m.m.).
"That's it" for denne gang
|
Den nyttige værktøjskasse![]() Som inspiration har jeg samlet en lille samling af de links og værktøjer jeg dagligt har nytte af ifm. dette website og mine projekter.
Du finder det hele ved at klikke her - Klik her... |