Dine 5 gode råd og en gratis smagsprøve...
Værsgo' - som tak for din tilmelding til mit nyhedsbrev får du her først en gratis smagsprøve på min nyeste bog "Bryd rammen - Livet er for kort til kedelige præsentationer".
Herunder kan du læse 5 hurtige råd der kan gøre dine præsentationer mere effektive:
Skab synkronisitet:

Når to eller flere mennesker kommunikere er der flere ting der foregår på én gang. Samspillet mellem dig og dit publikum kan bedt beskrives ved at være:
- Det, du tror du siger - Det, du siger - Det, den anden høre - Det, den anden tror, hun har hørt
Hvis ikke alle fire dele peger på det samme budskab, så fremstår dit budskab ikke 100% klart.
Du skal derfor altid forberede dig på dit publikum - sæt dig ind i hvem de er, hvorfor de er mødt op og hvad de vil have ud af din præsentation.
- Det, du tror du siger - Det, du siger - Det, den anden høre - Det, den anden tror, hun har hørt
Hvis ikke alle fire dele peger på det samme budskab, så fremstår dit budskab ikke 100% klart.
Du skal derfor altid forberede dig på dit publikum - sæt dig ind i hvem de er, hvorfor de er mødt op og hvad de vil have ud af din præsentation.
Lav slides dit publikum ikke læser:

Drop dine bullet-punkter og vis i stedet med illustrationer og billeder hvad der er dit budskab.
Stop dine bullets ned i 'notes' feltet i PowerPoint, så har du dem som materiale til når du skal forberede dig.
Problemet med tekst-tunge slides er at du ber publikum om både at læse og lytte på samme tid og så mister de fokus - de høre ikke alt hvad du siger og dele af dit budskab går tabt.
Har du en 'gylden' sætning som præcist beskriver din pointe med få ord, skal du naturligvis bruge denne - men så lad den stå alene ! Betragt og beskær dine tekster som var det et Twitter indlæg.
Stop dine bullets ned i 'notes' feltet i PowerPoint, så har du dem som materiale til når du skal forberede dig.
Problemet med tekst-tunge slides er at du ber publikum om både at læse og lytte på samme tid og så mister de fokus - de høre ikke alt hvad du siger og dele af dit budskab går tabt.
Har du en 'gylden' sætning som præcist beskriver din pointe med få ord, skal du naturligvis bruge denne - men så lad den stå alene ! Betragt og beskær dine tekster som var det et Twitter indlæg.
Tag det sidste først:

Er du typen, der gemmer din konklusion til sidst? Så er der stor sandsynlighed for, at dit publikum ikke kan følge dig undervejs. Skriv derfor din konklusion på den første slide du laver! Her understreger du de vigtigste pointer i dit budskab.
Når du har visualiseret disse punkter, er det relativt nemt at bygge din præsentation omkring dem.
Alt for ofte ryger vi i en fælde, hvor vi fortæller rundt om et emne i stedet for, at pointerne bliver skåret skarpt ud.
Det handler som i meget anden kommunikation om at skære ind til benet og skære fra.
Når du har visualiseret disse punkter, er det relativt nemt at bygge din præsentation omkring dem.
Alt for ofte ryger vi i en fælde, hvor vi fortæller rundt om et emne i stedet for, at pointerne bliver skåret skarpt ud.
Det handler som i meget anden kommunikation om at skære ind til benet og skære fra.
Brug rekvisitter:

Ligesom du blot bør betragte dine slide som en slags digital scenografi, så bør du også overveje om der er andre typer af
rekvisitter du kan gøre brug af for at understøtte dit budskab.
Rekvisitter kunne f.eks. være:
- video-klip med kommetare fra kunder, kendte eller nøglepersoner i organisationen,
- produkt eller handlings demonstrationer, hvor du viser i praksis det du lige har fortalt
- happenings, der skaber en overraskelse blandt publikum og rykker dem ud af den faste formidler-publikum relation.
Ved at bruge den slags velvalgte rekvisitter signalerer du spontanitet og vækker dermed tilhørerne med det samme: Hovsa - nu sker der noget, der ikke er planlagt - frem med notesblokken!
For det andet signalerer det mulighed for spørgsmål, kommentarer og debat.
Men husk at den skal være knyttet til dit budskab….
rekvisitter du kan gøre brug af for at understøtte dit budskab.
Rekvisitter kunne f.eks. være:
- video-klip med kommetare fra kunder, kendte eller nøglepersoner i organisationen,
- produkt eller handlings demonstrationer, hvor du viser i praksis det du lige har fortalt
- happenings, der skaber en overraskelse blandt publikum og rykker dem ud af den faste formidler-publikum relation.
Ved at bruge den slags velvalgte rekvisitter signalerer du spontanitet og vækker dermed tilhørerne med det samme: Hovsa - nu sker der noget, der ikke er planlagt - frem med notesblokken!
For det andet signalerer det mulighed for spørgsmål, kommentarer og debat.
Men husk at den skal være knyttet til dit budskab….
Lav en præsentation, et manuskript og et dokument!

I alt for mange tilfælde bliver præsentationer givet væk efter de er formidlet - og derfor fristes vi til at sætte mere tekst ind, så folk efterfølgende kan læse sig til informationen. La' vær med det!!! Giv ikke din præsentation ud, for du er jo den
vigtigste kilde til informatino under præsentationen.
Lav derimod et dokument (en rapport i nogle tilfælde) der kan udleveres efter din præsentation, som indeholder tekst og uddybende beskrivelser af dine pointer. Dokumentet kan sagtens indeholde visuelt genbrug fra din præsentation.
Jeg har selv været blandt dem der har sat mere tekst på mine slides for at være sikker på at huske at få sagt de rigtige ting. Det er heller ikke optimalt for din præsentation. Brug 'notes' feltet (som nævnt tidligere) til dette - og print så en version af din præsentation med notes - på den måde har du dit manuskript til præsentationen, som du kan bruge til at øve din formidling på. Du bør tilstræbe at øve så meget at du kan frigøre dig fra dit manuskript når du står på scenen.
Held og lykke med din næste præsentation !
vigtigste kilde til informatino under præsentationen.
Lav derimod et dokument (en rapport i nogle tilfælde) der kan udleveres efter din præsentation, som indeholder tekst og uddybende beskrivelser af dine pointer. Dokumentet kan sagtens indeholde visuelt genbrug fra din præsentation.
Jeg har selv været blandt dem der har sat mere tekst på mine slides for at være sikker på at huske at få sagt de rigtige ting. Det er heller ikke optimalt for din præsentation. Brug 'notes' feltet (som nævnt tidligere) til dette - og print så en version af din præsentation med notes - på den måde har du dit manuskript til præsentationen, som du kan bruge til at øve din formidling på. Du bør tilstræbe at øve så meget at du kan frigøre dig fra dit manuskript når du står på scenen.
Held og lykke med din næste præsentation !
Bryd rammen - Livet er for kort til kedelige præsentationer

Så er den her - min nyeste bog "Bryd rammen". Klik dig ind på www.brydrammen.dk og køb dit eksemplar i dag - og få straks adgang til store mængder af bonus-materiale.
Bryd Rammen lærer dig:
• At fokusere på hvad dit publikum gerne vil høre
• At designe visuelt stærke præsentationer, der skiller sig ud fra dine konkurrenters
• At bruge opmærksomheds knapper til at holde dit publikum fanget – og vågen!
• At få publikum til at leve sig ind i dine præsentationer
• At håndtere reaktioner fra dit publikum
Bryd rammen
Bryd Rammen lærer dig:
• At fokusere på hvad dit publikum gerne vil høre
• At designe visuelt stærke præsentationer, der skiller sig ud fra dine konkurrenters
• At bruge opmærksomheds knapper til at holde dit publikum fanget – og vågen!
• At få publikum til at leve sig ind i dine præsentationer
• At håndtere reaktioner fra dit publikum
Bryd rammen